Dospelí prepadli vo voľbách a deti v testoch

Autor: Monika Vojčíkova | 7.12.2016 o 20:10 | Karma článku: 4,32 | Prečítané:  376x

Takže: rodič, škola, spoločnosť. Toto sú faktory, ktoré formujú, teda vychovávajú nás všetkých a všetky tri sú zodpovedné za naše spoločenské faux pas.

Výsledky žiakov sú odrazom nás všetkých. Či sa nám to páči, alebo nie. A to aj napriek kritickým komentárom na adresu učiteľov, nositeľov vedomostí, ktoré ovládajú sociálne siete. Možno to bude bolieť, ale pokúsiť sa komplexnejšie nahliadnuť na problém vzdelanosti nášho zajtrajška by nebolo na škodu. Na margo môjho blogu ‒ nie som učiteľ, som len rodič s
vlastným názorom a značnou dávkou sebareflexie.
Takže: rodič, škola, spoločnosť. Toto sú faktory, ktoré formujú, teda vychovávajú nás všetkých a všetky tri sú zodpovedné za naše spoločenské faux pas. Ak nás všetkých prekvapila čitateľská negramotnosť žiakov, musím s ľútosťou skonštatovať, že nemala. Vzťah k čítaniu si totiž deti zvyčajne vytvárajú v ranom detstve za podpory rodičov. Tak to bolo voľakedy. Deťom sme čítali knihy a potom sme im ich podsúvali vo forme darčekov a prekvapení. Stálo to za to. Čítanie totiž výrazne ovplyvňuje vizuálnu pamäť a v značnej miere uľahčuje žiakom učiť sa a vstrebávať nové informácie, samo o sebe pozitívne vplýva na koncentráciu, sústredenie a predstavivosť. Získavame ním teda všetko, čo potrebujeme vo vyučovacom procese. O tieto schopnosti sme ich pripravili my, nesebakritickí rodičia. Do rúk sme im vložili diaľkové ovládače a rozprávky bez fantázie boli na svete. Dôvodom je pohodlnosť a laxný prístup k výchove. Napokon, deti sú zrkadlom svojich rodičov. V kombinácii s degradáciou učiteľstva sme si uplietli na seba bič, pred ktorým je zbytočné utekať. Máme ho totiž v detských izbách pri počítačoch. Nehovoriac o výchove v duchu: „Učiteľ musí, ty smieš“, ktorá nepriniesla nič, na čom by sme mohli budovať a čo by z našich detí vyformovalo empatické, slušné osobnosti. Rovnako nezáujem rodičov o dianie na školách (hoci dianie na internete majú mnohí pod drobnohľadom každý deň). Nuž, čo sme zasiali, to dnes žneme. Druhý faktor, ktorý zlyhal, je školstvo. Jeho nezdravé financovanie, ustavičné zmeny učebných osnov, prichádzajúce s každým novým ministrom, neselektívny nábor študentov, ktorý v konečnom dôsledku podporujú aj samotní rodičia pri nekritickom výbere škôl pre svoje deti/odborné školy a gymnáziá navštevujú priemerní až podpriemerní študenti/, tzv. sponzorský tlak rodičov na školy, enormný nárast „suterénnych“ stredných a vysokých škôl... prosto, začarovaný kruh. A ak si k tomu prirátame obsadzovanie manažérskych postov politickými nominantmi bez elementárnych skúseností a záujmu o vzdelávanie, čomu sa vlastne čudujeme?
Neakceptovateľné je tiež odmeňovanie v školskom systéme. Prepáčte, ale ak môžeme odmeniť policajta s VŠ vzdelaním v odbore sociálna práca 1500-eurovou výplatou, tak prečo nie učiteľa? Alebo sa mýlim, že základom prosperujúcej spoločnosti je zdravý a vzdelaný človek? Nepopieram, že aj v školstve je potrebné vyselektovať zamestnancov, vyžaduje si to však kompetentného a objektívneho manažéra, no a to si zas vyžaduje kompetentného a objektívneho ministra a takto by sme sa dostali až k hlave, ktorú už cítiť široko-ďaleko. No a tretí vinník, je spoločnosť. Tá naša ‒ slovenská. Tá, ktorá berie našim deťom možnosť realizácie, možnosť pracovať slušne za slušnú odmenu, tá, ktorá vyháňa vaše a moje deti obdivovať iné krajiny, tá, ktorá veľmi sofistikovane posunula latku vzdelanosti/za našej výdatnej pomoci/ a teda aj uvedomelosti tak nízko, ako sa len dá. Veď ako inak ovládnuť ĽUD?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

SVET

Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.


Už ste čítali?